• Kliknij
  • Kliknij
  • Zobacz więcej

POMOSTY I PLAŻE SOŁECKIE – jak to zrealizować?

Drukuj
Jednym z najczęstszych pomysłów w sołectwach jest zagospodarowanie przestrzeni publicznej. Gdy w sąsiedztwie znajdują się akweny, możemy się starać o stworzenie naprawdę atrakcyjnego miejsca. Jednak w tym przypadku należy przejść dłuższą procedurę, uwzględniającą wymagania prawa wodnego, budowlanego, a niekiedy również ochrony środowiska.
 
W pierwszej kolejności wskazać trzeba, że wnioskodawcą, który chce uzyskać powyższe zgody i pozwolenia, czy stroną umów na dysponowanie terenem nadwodnym będzie gmina, bowiem sołectwo nie posiada osobowości prawnej. W praktyce wiemy jednak, że sołtysi i rady sołeckie odgrywają w takich projektach olbrzymią rolę w zakresie przedstawiania pomysłów, szukania rozwiązań czy mobilizowania aparatu urzędniczego do podejmowania czynności prawnych i faktycznych. Gmina będzie też właścicielem urządzeń wodnych powstałych w procesie zagospodarowywania terenów nadbrzeżnych.

Urządzenia wodne to budowle służące do kształtowania zasobów wodnych lub korzystania z tych zasobów. Zaliczamy do nich np. pomosty. W ich przypadku mówimy o infrastrukturze umożliwiającej korzystanie z zasobów wodnych. 
 
Jeśli planujemy wykonanie pomostu, możemy skorzystać z uproszczonej ścieżki, bowiem umieszczenie pomostu o szerokości do 3 m i długości całkowitej do 25 m, stanowiącej sumę długości jego poszczególnych elementów (niezależnie od kształtu pomostu), wymaga uzyskania zgłoszenia wodnoprawnego we właściwym nadzorze wodnym (zazwyczaj ma siedzibę w każdym powiecie). W przypadku wyższych parametrów zamierzonego pomostu należy uzyskać pozwolenie wodnoprawne we właściwym zarządzie zlewni. Wniosek o złożenie pozwolenia wodnoprawnego jest bardziej rozbudowany od zgłoszenia, a ponadto należy dołączyć do niego specjalistyczny dokument – operat wodnoprawny, opisujący wpływ przedsięwzięcia na zasoby wodne, przygotowywany przez specjalistów, co wiąże się z dodatkowymi wydatkami.
Uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego lub skutecznego zgłoszenia musi nastąpić przed złożeniem wniosku o wydanie pozwolenia na budowę lub zgłoszenia robót budowlanych w starostwie. 

Lokalizacja pomostu musi być zgodna z dokumentami planistycznymi w danej gminie (MPZP). Jeżeli więc obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, należy sprawdzić w pierwszej kolejności, czy budowa pomostów nie jest zakazana, a później czy nie ma ograniczeń co do parametrów zabudowy w odniesieniu do pomostów. W przypadku braku MPZP, zanim dokonamy zgłoszenia wodnoprawnego czy zdobędziemy pozwolenie, należy uzyskać w gminie ostateczną decyzję o warunkach zabudowy. Należy pamiętać, że w sytuacji, gdy przedsięwzięcie planowane jest do realizacji na terenie form ochrony przyrody, projekt decyzji lokalizacyjnej podlega uzgodnieniu m.in. z właściwym regionalnym dyrektorem ochrony środowiska. Gdy budowa pomostu może się wiązać z naruszeniem przepisów dot. danej formy ochrony przyrody, organ ten odmówi uzgodnienia. W praktyce dzieje się to wtedy, gdy np. budowa pomostu związana jest z koniecznością usunięcia szuwarów lub będzie realizowana w pobliżu siedlisk stanowiących przedmiot ochrony.

Jeżeli pomost ma pełnić funkcję przystani, w sytuacji gdy liczba planowanych do cumowania jednostek wynosi nie mniej niż 10, a pomost taki zajmuje więcej niż 20 m linii brzegowej, będzie to zamierzenie, które może potencjalnie oddziaływać na środowisko. W tej sytuacji w pierwszej kolejności należy uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach prowadzenia przedsięwzięcia. Decyzja wydawana jest na wniosek inwestora, który musi przedłożyć kartę informacyjną przedsięwzięcia. W toku postępowania, w którym występuje współdziałanie innych organów (m.in. organów inspekcji sanitarnej, PGW Wód Polskich i regionalnych dyrektorów ochrony środowiska), na inwestora może zostać nałożony obowiązek przedłożenia raportu oddziaływania na środowisko.

W przypadku pomostów o długości całkowitej do 25 m i wysokości do 2,5 m, liczonej od korony pomostu do dna akwenu, wystarczy zgłosić roboty budowlane. Jak widzimy, nie jest istotna tutaj szerokość pomostu, jednak trzeba mieć na względzie, iż w przypadku, gdy szerokość będzie większa niż 3 m, w organie architektoniczno-budowalnym będzie trzeba przedłożyć nie zgłoszenie, a pozwolenie wodnoprawne.

Należy pamiętać, że grunty pokryte wodami stanowią własność właściciela wody, a więc w przypadku wód płynących (rzeki, naturalne jeziora) będzie to Skarb Państwa reprezentowany przez PGW Wody Polskie. Właściciel powinien wyrazić zgodę na budowę na jego terenie. Prawo wodne przewiduje możliwość oddania w użytkowanie gruntów pokrytych wodami m.in. na cele sportu, rekreacji, turystyki, amatorskiego połowu ryb, a więc cel ten będzie spełniać budowa rekreacyjnego pomostu. Zasadą jest ponoszenie z tego tytułu opłaty rocznej. Jednak jeżeli użytkownikiem jest jednostka samorządu terytorialnego i realizuje cele, o których mowa powyżej, oraz zapewnia powszechny i bezpłatny dostęp do wód, wówczas jest zwalniana z opłaty rocznej z tytułu użytkowania gruntów pokrytych wodami.

Jeżeli mówimy o terenie plaży, którą chcemy wykorzystać na cele społeczne, położonej na tej samej nieruchomości co wody płynące, także powinniśmy zawrzeć właściwą umowę dzierżawy lub użyczenia z PGW Wody Polskie, reprezentującymi Skarb Państwa. W przypadku umów dzierżawy zawieranych z jednostkami samorządu terytorialnego nie ma obowiązku przeprowadzania przetargu.


Jakub Gwit

Administratywista, Wójt Gminy Powidz