Prezes banku radnym

Drukuj
Mieniem komunalnym są także wierzytelności gminy dlatego prezes banku obsługującego gminę nie może być jednocześnie radnym tej gminy – uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie.
Art. 24f ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że radny nie może prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której uzyskał mandat, ani też zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności. W przedmiotowej sprawie radnym gminy był prezes banku, który prowadził obsługę bankową tej gminy. W związku z bezczynnością rady gminy w tej sprawie wojewoda w postępowaniu nadzorczym pozbawił radnego mandatu. Wojewoda stwierdził, że radny w związku z pełnioną funkcją w banku naruszył wyżej cytowany art.24f ustawy o samorządzie gminnym. Zdaniem wojewody bank w stosunku do powierzonych środków gminy może dokonywać określonych czynności bankowych, np. przyjmować wkłady i prowadzić rachunki, udzielać kredytów, udzielać i potwierdzać gwarancje bankowe. Zatem należy uznać, że działalność banku obsługującego gminę prowadzona jest z wykorzystaniem mienia gminy. W świetle art. 43 ustawy o samorządzie gminnym mieniem komunalnym są też wierzytelności gminy. Radny na rozstrzygnięcie wojewody wniósł skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Jednak sąd skargę radnego uznał za bezpodstawną, a stanowisko wojewody za właściwe. Sąd przypomniał, że to do kompetencji rady gminy należy podejmowania uchwał w sprawie zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów, ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym. W związku z tym zarządzanie bankiem przez radnego gminy może stwarzać niebezpieczeństwo wykorzystania mandatu do tej działalności.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 08.12.2009 sygn.akt II SA/Rz 811/09

Paweł Puch – prawnik

Gazeta Sołecka, Nr. 11(215), str. 29.