Bezpieczeństwo w ruchu drogowym na drogach gminnych
Bezpieczeństwo stanowi podstawowy obszar w zakresie zarządzania drogami publicznymi. Zarządcy dróg, realizując swoje zadania, podejmują je, żeby nie tylko podnosić komfort, ale przede wszystkim zapewnić bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu. Powzięcie różnych działań dotyczących inwestycji czy utrzymania dróg ma służyć zwiększeniu bezpieczeństwa. Przeprowadzane na drogach inwestycje przyczyniają się do poprawy stanu nawierzchni, szerokości drogi, wykonania poboczy czy dróg dla pieszych i rowerzystów. Pozwala to poprawiać bezpieczeństwo ruchu drogowego. Na drogach mogą być zakładane urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, czyli elementy, które wymuszają na poszczególnych uczestnikach ruchu drogowego określone zachowania pożądane z punktu widzenia bezpieczeństwa – spowolnienie, a nawet chwilowe zatrzymanie ruchu, poprawę widoczności itp. Trzeci obszar to dobre oznakowanie poziome (malowane na jezdni linie) i pionowe (znaki), dobrane w takich sposób, aby nie było odpowiedzią na jednostkowe wnioski, ale stanowiły element szerszej strategii dotyczącej bezpieczeństwa na danym odcinku drogi.
FINANSOWANIE SPORTU DZIECI I MŁODZIEŻY
Finansowanie tak ważnego zadania jak sport dzieci i młodzieży opiera się na kilku źródłach. Są to: środki publiczne, środki prywatne rodziców czy też wsparcie od sponsorów. Organizowanie i finansowanie aktywności dzieci oraz młodzieży ułatwia zrzeszanie się w uczniowskie kluby sportowe.
Aktywność fizyczna społeczeństwa jest bardzo ważna dla dobrej kondycji, i to nie tylko w wymiarze zdrowotnym. Wskazuje już na to definicja z ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. 2023 r., poz. 2048), która stanowi, iż sport to wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.
Sport to też współzawodnictwo oparte na aktywności intelektualnej, którego celem jest osiągnięcie wyniku sportowego (np. szachy). Uprawianie sportu ma budować relacje międzyludzkie.
PUBLICZNY TRANSPORT ZBIOROWY W LOKALNYCH SAMORZĄDACH
Przy realizacji zadań publicznych coraz częściej pojawia się pojęcie wykluczenia. Możemy mieć na uwadze wykluczenie społeczne, materialne, cyfrowe, ale też komunikacyjne. Pierwsze dwie dekady XXI wieku dla wielu małych gmin oznaczały ograniczenie lub likwidację połączeń autobusowych. Upadały kolejne PKS-y. Miało to niewątpliwie wpływ na wybory dotyczące: miejsca zamieszkania, miejsca pracy, szkół średnich. Wiele osób zmagało się z utrudnionym dojazdem do urzędów czy lekarzy. Stanowiło to duże wyzwanie dla samorządów.
POMOSTY I PLAŻE SOŁECKIE – jak to zrealizować?
Jednym z najczęstszych pomysłów w sołectwach jest zagospodarowanie przestrzeni publicznej. Gdy w sąsiedztwie znajdują się akweny, możemy się starać o stworzenie naprawdę atrakcyjnego miejsca. Jednak w tym przypadku należy przejść dłuższą procedurę, uwzględniającą wymagania prawa wodnego, budowlanego, a niekiedy również ochrony środowiska.
PARKI KRAJOBRAZOWE JAKO FORMY OCHRONY PRZYRODY NA TERENIE GMIN
Parki krajobrazowe, stanowiące jedną z form ochrony przyrody w naszym kraju, nierzadko znajdują się na terenie gmin. Dziś w Polsce mamy 124 parki krajobrazowe, które zajmują ponad 8 proc. powierzchni kraju. Taka forma ochrony przyrody cechuje się tym, że dopuszcza wykorzystanie nieruchomości i rozwój gospodarczy, łącząc je z dbałością o środowisko.
Aktem prawnym regulującym m.in. tę formę ochrony przyrody jest ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. 2023 r., poz. 1336). Parki krajobrazowe obejmują obszary chronione ze względu na wartości przyrodnicze, historyczne i kulturowe oraz walory krajobrazowe w celu zachowania, popularyzacji tych wartości w warunkach zrównoważonego rozwoju. Przez walory krajobrazowe rozumie się wartości przyrodnicze, kulturowe, historyczne, estetyczno-widokowe obszaru, a także związane z nimi rzeźby terenu, twory i składniki przyrody oraz elementy cywilizacyjne, ukształtowane przez siły przyrody lub działalność człowieka. Definicja parku krajobrazowego pozwala wskazać na jego dwie podstawowe funkcje:
a) ochronną – zachowanie walorów przyrodniczych, kulturowych, krajobrazowych, historycznych,
b) propagującą te walory, a więc też związaną z potencjałem turystycznym parków.
Jak stanowi ustawa o ochronie przyrody, realizacja obu funkcji powinna się odbywać w warunkach zrównoważonego rozwoju, a więc z dopuszczeniem działalności człowieka na obszarze parku. W parku krajobrazowym grunty rolne i leśne oraz inne nieruchomości znajdujące się w jego granicach pozostawia się w gospodarczym wykorzystaniu. Ważne jednak jest to, żeby nie powodować pogarszania stanu zasobów na terenie danego parku, dlatego wprowadzane są pewne ograniczenia. O tym będzie mowa w dalszej części artykułu.