• Kliknij
  • Kliknij
  • Zobacz więcej

Od funduszu do odnowy wsi

Drukuj

Kiedy porówna się wskaźniki wdrożenia funduszu sołeckiego w różnych województwach, to widać wyraźnie, że są one najwyższe na południu Polski. Przodują: Dolny Śląsk, Opolszczyzna i Podkarpacie. I nie jest to przypadek, że właśnie te a nie inne regiony wiodą prym pod tym względem. Znamienne, że województwa opolskie i dolnośląskie są również liderami ruchu odnowy wsi. Ryszard Wilczyński (obecny wojewoda opolski), któremu Polska zawdzięcza wdrożenie programu odnowy wsi przed 15 laty na Opolszczyźnie podkreśla, że jest wyraźna, pozytywna korelacja między funduszem sołeckim a odnową wsi.

Czytaj więcej...

Rozproszenie środków, za mało pieniędzy

Drukuj
Kiedy pytać wójtów i radnych w gminach w których nie ma funduszu sołeckiego, dlaczego, najczęściej pada odpowiedź, że uruchomienie funduszu to rozproszenie środków budżetowych, których potem zabraknie na inwestycje gminne. Tymczasem przeczą temu dane Ministerstwa Finansów o wysokości udziału środków funduszu sołeckiego w budżetach gmin. Z danych Ministerstwa Finansów w opublikowanej „Informacji o wykonaniu budżetów jednostek samorządu terytorialnego", która jest częścią „Sprawozdania z wykonania budżetu państwa" wynika, że wydatki na przedsięwzięcia zrealizowane z funduszu sołeckiego są znikomą częścią wydatków z budżetów gmin.

Czytaj więcej...

Dobrze opracowany wniosek

Drukuj

Wniosek uchwalony przez zebranie sołeckie w sprawie rozdysponowania przypadającej na sołectwo puli środków z funduszu sołeckiego powinien spełniać podstawowe wymogi ustawowe, aby nie został uznany przez wójta za nieprawidłowy i aby nie został z tego powodu odrzucony. Jakie to są wymogi? Są one wymienione w art. 4 ust. 2–4 i art. 1 ust. 3 ustawy z dnia 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2009 r., Nr 52, poz. 420).

Czytaj więcej...

Uwaga na nazwę przedsięwzięcia w planie wydatków

Drukuj
Użycie odpowiedniego sformułowania jest ważne nie tylko przy pisaniu przez sołectwo uzasadnienia wniosku, którego złożenie jest warunkiem przyznania w danym roku budżetowym środków z funduszu sołeckiego. Bywa, że przesądza ono o uznaniu wniosku za formalnie poprawny. Także służby finansowe gminy powinny uważać na ten aspekt formułując potem nazwę przedsięwzięcia w planie wydatków realizowanych z puli funduszu sołeckiego, który jest załącznikiem do projektu uchwały budżetowej. Regionalne Izby Obrachunkowe w niektórych województwach mogą bowiem podejść do tej sprawy bardzo ortodoksyjnie jak to uczyniła RIO w Warszawie w swojej uchwale z dnia 14 grudnia 2011 (Nr Wa.448.2011).

Czytaj więcej...

Statut a fundusz sołecki

Drukuj

Nie tylko przepisy ustaw: o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 wraz z późn. zmianami) i o funduszu sołeckim z dnia 20 lutego 2009 r. (Dz. U z 2009 r. Nr 52 poz. 429) oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 stycznia 2010 r. w sprawie trybu zwrotu części wydatków gmin wykonanych w ramach funduszu sołeckiego – są ważne dla wdrażania w gminie i potem praktycznej realizacji w sołectwach przedsięwzięć finansowanych z funduszu sołeckiego oraz uzyskania przez gminę refundacji części wydatków z funduszu. Pozwalają one bowiem tylko ogólnie odpowiedzieć na pytanie jakie działania prawne powinny podjąć organy konkretnej gminy, tj. rada gminy i wójt, aby uruchomić w swojej gminie środki funduszu sołeckiego z puli wydzielonej na ten cel w budżecie gminy. Poza tym wskazują jakie (ogólnie) przedsięwzięcia mogą być wybrane przez mieszkańców i zrealizowane potem z tej puli. I co gmina ma zrobić, aby uzyskać zwrot części wydatków z funduszu!

Czytaj więcej...